تأملی بر سالهای ابتدایی زندگی امام رضا(ع)/ ولادت حضرت رضا(ع) در فضای اختناق حکومت عباسیان
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۶۱۷۷۴
یک کارشناس علوم قرآن و حدیث با اشاره به شرایط خاص دوران تولد و زندگی امام رضا (ع) معتقد است که تولد امام رضا(ع) در فضایی ناامن، تعقیب و قتل توسط منصور دوانیقی بوده و به این جهت این موضوع از سوی امام کاظم(ع) مخفی نگه داشته شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اگرچه تاکنون درباره ابعاد زندگانی امام رضا(ع) پژوهشهای فراوانی انجام شده و این پژوهشها از دیدگاههای تاریخی، کلامی، فقهی، تفسیری و تطبیقی به بررسی سیره قولی و فعلی این امام همام را مورد مطالعه قرار دادهاند،اما در این میان دوران ابتدایی زندگی امام رضا(ع) کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و نتایج پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه تصویر روشنی از دوران طفولیت ایشان به دست نمیدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توجه به سالهای ابتدایی زندگانی حضرت امام رضا (ع) با تمرکز بر گزارههای تاریخی معطوف به شرایط سیاسی و اجتماعی، امکان تحلیل فضای اختناق دوران حکومت منصور عباسی را فراهم میکند. از خلال این بررسیها و با توجه به آثار روایی مربوط به این بازه زمانی، در مییابیم که امام رضا(ع) تولدی پنهانی داشته و دوران طفولیت خود را در اختفا گذراندهاند تا آنجا که خویشاوندان نزدیک حضرت نیز از این تولد بیاطلاع بودند.
* در همین راستا جهت بررسی سالهای ابتدایی زندگانی امام رضا(ع) به گفتوگو با «محمدحسن حیدری» پژوهشگر علوم قرآن و حدیث پرداختیم. وی دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است که بنا به علاقه شخصی خود مطالعات تاریخی را نیز دنبال میکند و پایاننامه وی نیز در رابطه با جعل احادیث مهدویت در سالهای ابتدایی حکومت عباسیان و موضوعات درباره آن بوده است. وی علاوه بر اجرای برخی طرح پژوهشی ـ دانشگاهی، داوری برخی مقالات مذهبی و تاریخی در همایشهای سراسری کشور رانیز بر عهدهداشته است. چندی پیش نیز مقالهای از او در رابطه با معنای واژه «کظم» در مجله تخصصی واژهپژوهی به چاپ رسید.
* خبرگزاری تسنیم پیش از این در ایام شهادت امام کاظم(ع)، گفتوگویی با ایشان درباره «فتنه مهدویت دروغین در دوران امام کاظم(ع) و نقش ایشان در رفع این فتنه» داشته است که برای مطالعه آن میتوانید روی اینجاکلیک کنید.
* در ادامه مشروح این گفتوگو را میخوانید:
تسنیم:به نظر شما چرا در اخبار نقل شده از شیعیان کمتر سخن از دوران کودکی امام رضا(ع) به میان آمده است؟
* حیدری: با توجه به جایگاه امام رضا(ع) در کشورمان و عاشقان و علاقهمندان بیشمار ایشان در کل جهان، اعم از مسلمان و حتی غیر مسلمان، جای تعجب دارد که چرا تاکنون به این بخش از ایام زندگانی حضرت رضا(ع) کمتر توجه شده است، سالهایی که ما را به مطالعه و آشنایی به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران زندگی دو امام دیگر سوق میدهد.یکی از شرایط فهم صحیح روایات صادره از اهل بیت(ع)، در نظر گرفتن شرایط سبب صدور حدیث است، چراکه یک حدیث در فضایی جدای از شرایط مختلف، اعم از شرایط مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی اشخاص حاضر در آن دوره صادر نشده است و این موضوع علاوه بر سبب صدور حدیث در نحوه رفتار و زندگی اجتماعی اهلبیت(ع) نیز موثر بوده است[1]، لذا برای بررسی موضوعات مهمی چون دوران زندگی اهلبیت(ع) لازم است علاوه بر بررسی روایات رسیده در مورد ایشان، دیگر شرایط اجتماعی و سیاسی را نیز در نظر گرفت.
در مورد تاریخ ولادت امام رضا(ع) اختلافاتی به چشم میخورد. اما آنچه صحیحتر به نظر میرسد، یازدهم ذیالقعده سال 148 هجری قمری است[2]. با توجه به تاریخ شهادت امام صادق(ع) که در رجب و یا شوال همان سال دانسته شده است[3]، میتوان نتیجه گرفت فاصله زمانی کوتاهی میان ولادت امام رضا(ع) و شهادت امام صادق(ع) وجود دارد. بر این اساس وبا مطالعه شرایط اجتماعی و سیاسی زمان شهادت امام صادق(ع) میتوان به ترسیم فضایی پرداخت که امام رضا(ع) در آن پا به دنیا گذاردهاند.
تسنیم:شما از لزوم پرداختن به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران زندگی اهلبیت(ع) گفتید، لطفا توضیح بیشتری در این باره بفرمایید.
* حیدری: امام صادق(ع) در زمان حکومت منصور دوانیقی، دومین حاکم از سلسله جور بنیعباس توسط فرماندار مدینه مسموم و به شهادت رسید[4]، منصور که نام او عبدالله بن محمد بن علی بن عبدالله بن عباس از خاندان بنیهاشم است، وجود امام صادق(ع) را برای حکومت خود خطری جدی میدید، لذا بعد از طرح چندین توطئه و ترور ناموفق[5]، ایشان را در مدینه توسط عمال خود مسموم کرده و به شهادت رساند[6]، اما خباثت و کینه او نسبت به خاندان اهلبیت عصمت و طهارت(ع) تمام نشد. او که خود در روزگار امویان از مخالفین حکومت و از جیرهخواران علویان بود[7]، به خوبی میدانست که رهبری شیعیان بعد از امام صادق(ع) به شخص دیگری انتقال پیدا خواهد کرد، لذا تصمیمی جدی در به شهادت رساندن جانشین امام صادق(ع) داشت[8].
دوران حکومت منصور عباسی چنان با خفقان و خشونت همراه بود که داستانهای خزانه مملو از سرهای بریده علویان و چاههای انباشته از پیکر مخالفان حکومت او در صفحات تاریخ به وضوح برجای مانده است[9]. در این فضای مملو از خشونت و بیرحمی هیچ کس جرأت اعتراض نداشت، چراکه این جنایتکار بزرگ تاریخ در طی سالهای گذشته بسیاری از مخالفان خود و مخصوصاً علویان را از میان برده بود و دیگر کسی نمانده بود تا بتواند جلوی وحشیگریهای او را بگیرد[10].
در چنین فضایی وصیتنامه هوشمندانه امام صادق(ع) موجب خنثی شدن نقشه شوم منصور برای به شهادت رساندن جانشین ایشان و دیگر علویان شد، چراکه امام صادق(ع) برخلاف معمول به جای یک یا دو نفر از خانواده خود، پنج تن از جمله خود منصور و والی مدینه را مورد وصیت قرار داد[11] و به این وسیله، دیگر منصور بهانهای برای به شهادت رساندن علنی و یا زندانی کردن و تحت تعقیب قرار دادن فرزندان امام صادق(ع) را نداشت، هر چند که به طور غیر رسمی و مخفیانه به این کار مبادرت ورزید، چراکه میدانست در بین علویان تعیین جانشینی به عنوان رهبر گروه امری سنتی و حتمی بوده و خود در گذشته شاهد تکرار این ماجرا بوده، لذا دستور تعقیب جانشین امام صادق(ع) را به صورت مخفیانه به جاسوسان خود داده بود و در همین فضای اختناق و تعقیب شدید بود که امام رضا(ع) چشم به جهان گشود.[12]
تسنیم:اوضاع و شرایط اجتماعی و سیاسی 10 سال اول امامت امام کاظم(ع) را که ولادت امام رضا(ع) نیز در این دوره بوده،چگونه ارزیابی میکنید؟
* حیدری: در روزها و ماههای ابتدایی شهادت امام صادق(ع) چنان اضطرابی در مدینه حاکم بود که عموم شاگردان مصیبتزده امام صادق(ع) نمیدانستند بعد از امام صادق (ع) بایدبه چه شخصی باید رجوع کنند و امام و پیشوایشان کیست. گزارش هشام بن سالم از اوضاع مدینه در آن روزگار که طبق آن، امام کاظم(ع) در حالیکه با دست به گلویشان اشاره میکندمیفرماید که فاش شدن امامتشان باعث قتل ایشان خواهد شد: «فإن أذاعوا فهو الذبح و أشار بیده إلى حلقه» میتواند ما را در درک بهتر شرایط حاکم در آن دوران یاری کند:
«هشام بن سالم میگوید: بعد از شهادت امام صادق(ع) مردم در مدینه جمع شده بودند تا بفهمند که جانشین آن حضرت کیست. در میان آنان شایع شده بود که عبدالله، ملقب به «افطح» یکی از فرزندان امام صادق(ع) جانشین آن حضرت و امام و پیشوایمسلمانان است. مردم دسته دسته به خانه «عبدالله» میرفتند تا به او تبریک بگویند. من و مؤمن الطاق نیز همراه مردم به خانه عبدالله رفتیم تا ببینیم موضوع از چه قرار است. وقتیخانه خلوت شد نزد عبدالله رفتیم و تصمیم داشتیم او را بیازماییم تا معلوم شود علم امامت در او هست یا خیر. مؤمن الطاق از او چند سؤال پرسید، از جمله: زکات مال چقدر است؟ گفت: در دویست درهم، پنج درهم. پرسیدم: اگر شخصیفقط صد درهم پول داشته باشد، چقدر باید زکات بدهد؟ گفت: دو و نیم درهم باید زکات بدهد. گفتم: قسم به خدا که مرجئه نیز چنین حرفینمیزنند که تو میزنی. عبدالله دستهایش را رو به آسمان گرفت و گفت: قسم به خدا که من نمیدانم مرجئه در این مورد چه عقیدهایدارند.
ما چند سؤال از او پرسیدیم و او نتوانست به هیچ کدام از آنها پاسخ صحیح بدهد. بر ما ثابت شد که او امام نیست. به حالت قهر و اعتراض از خانهاش خارج شدیم و حیران و سرگردان بودیم که چکار کنیم و امام راستین را چگونه و در کجا پیدا کنیم. در یکیاز کوچههایمدینه نشسته بودیم و غرق تفکر بودیم که دیدیم پیرمردیاز دور به من اشاره میکند و مرا نزد خود میخواند. بسیار ترسیدیم که مبادا او جاسوس منصور باشد، زیرا منصور جاسوسان بسیاریدر شهر و در میان مردم گمارده بود تا اولاً جانشین امام صادق(ع) را شناساییکنند و ثانیاً شیعیان را تحتنظر داشته باشند و اعمال و رفتار و گفتار آنان را گزارش کنند. من به مؤمن الطاق گفتم: آن پیرمرد فقط مرا صدا میزند، بنابراین با تو کاریندارد. پس برخیز و از اینجا دور شو تا اگر بلاییهست فقط بر سر من نازل شود و تو بیجهت گرفتار نشوی. مؤمن الطاق برخاست و از من فاصله گرفت. من نزد پیرمرد رفتم. او گفت که ویرا دنبال کنم. من پشت سرش میرفتم و جرأت نداشتم سؤالیبپرسم و امیدیبه زنده ماندن نداشتم، پس از مدتیکنار خانهای توقف کردیم،کنار خادمیایستاده بود،او مرا به خادم سپرد و رفت،خادم مرا به داخل خانه برد. دیدم حضرت موسیبن جعفر فرزند در اتاقینشسته است.
وارد شدم و سلام کردم و جواب گرفتم و گوشهاینشستم. او فرمود: اگر سؤالیداریبراییافتن جواب آن فقط به من مراجعه کن نه به گروههایمنحرف و گمراه دیگر. این عبارت را سه بار تکرار فرمود. من قوت قلبییافتم و پرسیدم: فدایت شوم، آیا امام صادق(ع) دار فانیرا وداع گفته است؟ فرمود: بله.[13] پرسیدم: فدایت شوم، بعد از او چه کسیپیشوا و امام ما خواهد بود؟ فرمود: اگر خداوند بخواهد تو را به راه راست هدایت کند، به هر وسیلهایاین کار را انجام خواهد داد. عرض کردم: پدر و مادرم فدایشما، عبدالله گمان میکند که بعد از پدر شما، جانشین آن حضرت است. فرمود: عبدالله دوست دارد که خداوند عبادت نشود. عرض کردم: آیا شما امام هستید؟ فرمود: نمیتوانم به این سؤال تو پاسخ دهم. با خودم گفتم که سؤال را درست نپرسیدم. لذا مجدداً پرسیدم: فدایت شوم، آیا کسیبر شما امام است؟ فرمود: نه. عرض کردم: اجازه هست چند سؤال از شما بپرسم، همانطور که از پدر گرامیشما میپرسیدم؟ فرمود: بپرس و جواب بشنو، اما فاش نکن که بیم کشته شدن و مرگ در میان است.
من چندین سؤال پرسیدم و او با وقار و طمأنینه به همه آنان پاسخ درست و منطقیداد. فهمیدم که او اقیانوس بیانتهایعلوم و معارف الهی است، چنان هیبت و عظمت آن حضرت در دل من جا گرفت که تا آن وقت چنین حالتیبه من دست نداده بود. در انتها به حضرت گفتم: بسیاریاز پیروان شما در حیرت و جستجو هستند و دنبال جانشین پدرتان میگردند. آیا موضوع امامت شما را با آنان در میان بگذارم؟ فرمود: به هر کس که اطمینان داری، اطلاع بده و از آنها پیمان بگیر که این موضوع را برایکسیفاش نکنند که موضوع مرگ و زندگیدر میان است و با دست به گلویش اشاره کردند. من با امام خداحافظیکردم و از خانه خارج شدم و این موضوع را به مؤمن الطاق و ابوبصیر و مفضل و سایر یاران امام صادق اطلاع دادم. آنها نیز به حضور امام شرفیاب شدند و به امامت آن بزرگوار یقین کردند.»
منصور دوانیقی این جنایتکار بزرگ تاریخ چنان بیرحمانه مخالفان خود را از میان برمیداشت که حتی تاریخنویسان تحت حمایت دربار عباسیان نیز نتوانستهاند بر جنایات او سرپوش بگذارند و به ناچار گوشههایی از این وحشیگری را در کتابهای خود نقل کردهاند. در چنین شرایط اجتماعی و زمانی است که امام رضا(ع) چشم به جهان میگشاید. تولد امام رضا(ع) در فضایی ناامن، تعقیب و قتل توسط منصور دوانیقی بوده و به این جهت تولد ایشان توسط امام کاظم(ع) مخفی نگاه داشته شد.
=====================
مصاحبه از امیرمحسن شیخان
=====================
انتهای پیام/
R1410/P1010114/S4,37/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۱۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرزمین آفتاب در سالروز شهادت ششمین اختر آسمان ولادت غرق ماتم است
به گزارش خبرنگار مهر، مردم ولایتمدار نقاط مختلف شهری و روستایی این استان با به راه انداختن دستههای عزاداری و کاروانهای غم در سالروز شهادت امام صادق (ع) به سوگ نشستند.
به همین مناسبت مردم اراک شب گذشته و امروز (شنبه) با حضور در مساجد، حسینهها و تکایا در سوگ رئیس مذهب تشیع به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
از ساعات اولیه امروز اقشار مختلف مردم شهر اراک با برنامه ریزیهای از قبل تعیین شده در میدان اصلی شهر (میدان شهدا) تجمع کردند و با تشکیل دستههای سینه زنی و زنجیر زنی به سمت مصلای بیت المقدس به راه افتادند.
روحانیان و طلبههای حوزههای علمیه شهر اراک نیز با پیوستن به عزاداران امام صادق (ع) در سوگ امام، مقتدا و استاد خود اشک ماتم ریختند.
عدهای دیگر از مردم موحد شهرستان اراک و زرندیه شب گذشته و امروز با برپایی مراسم تعزیه خوانی شهادت امام جعفر صادق (ع)، عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به منصه ظهور گذاشتند.
همچنین مردم مؤمن شهرستان خمین نیز از ساعات اولیه امروز با حضور در بیت تاریخی امام راحل به عزاداری برای طلایه دار مذهب مقدس تشیع پرداختند.
مراسم عزاداری و به راه انداختن کاروان غم امام جعفر صادق (ع) در شهرستانهای ساوه، زرندیه، آشتیان، کمیجان، فراهان، شازند، محلات، دلیجان و خنداب نیز برگزار شد.
امام صادق (ع) در ۱۷ ربیعالاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه بدنیا آمد و در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری در سن ۶۵ سالگی به دست منصور دوانیقی خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند.
کد خبر 6096338